Eetdagboek op vakantie

//Eetdagboek op vakantie

Project Description

Tijdens mijn vakantie heb ik een eetdagboekje bijgehouden. Helaas klopt mijn voedingspatroon (tijdens de vakantie) niet exact met de macro’s die ik nodig heb.

Op een goede manier eten in een all inclusive resort is best te doen, maar exact de hoeveelheden eten die ik nodig heb, blijft lastig.

Zondag kwam ik aan in Turkije, de nacht er voor was ik om vijf uur thuis van mijn werk en moest ik om 06.15 al weer naar het vliegveld. Ik at een bakje yoghurt en heb de hele vlucht geslapen. Eenmaal aangekomen op het vliegveld in Turkije dronk ik een cola light, tijdens de tussenstop met de bus bestelde ik een döner kip, de bijbehorende sausjes liet ik achter wegen. Toen we arriveerde in ons hotel at ik een proteïne bite die ik had meegenomen uit Nederland. Vlak daarna zijn we even gaan zwemmen om vervolgens naar de eetzaal te gaan. Ik stelde een salade samen met olijven, tonijn, gegrilde kip en tomaat. Als toetje at ik een stuk watermeloen en een stukje baklava. Op dat moment begon ik ook met intermittent fasting. Dit naar aanleiding van een boek die ik gelezen heb. Als het werkt ga ik dit boek verkopen via de site. Voor mij houdt het in dat ik een dagdeel (ochtend) niet eet. Ik sla het ontbijt dus de hele vakantie over.

Mijn voedingspatroon zag er tijdens de vakantie als volgt uit:

Ochtend

Ik drink twee koppen koffie met een zoetje (zoetjes wordt afgeraden volgens het boek), daarna ga ik trainen op een lege maag. Op deze wijze trainen bevalt mij prima, ik heb geen last van een energietekort. Na het trainen neem ik 3 BCCA pillen en drink ik water. Dit patroon herhaal ik elke ochtend, behalve op Donderdag (ik voel me moe en neem een rustdag van de sportschool).

Middag

Ik eet drie middagen salades (die ik zelf samenstel) en kip. Ik heb één keer vis geproefd, maar kreeg het niet weg. Ook de eend viel mij verkeerd. Uiteindelijk hou ik het bij de geroosterde kip en meloen. Na drie dagen ben ik het eten van producten met dezelfde smaak zat en verlang ik naar ontbijtvoeding. Tijdens het ontbijt besluit ik wat ontbijtproducten (7 eieren, muesli en fruit) mee te nemen en ik zet ze in de koelkast voor in de middag.

De 4e middag eet ik dus yoghurt met fruit, muesli en whey isolaat crispy’s (van body en fit) en de zeven eieren (zonder eigeel). Daarnaast eet ik rijst met één tomaat en een soort van roomkaas (die ik op het saladebuffet ontdekte). Ik denk maar even niet na over het aantal vetten wat er in de roomkaas zit, want ik had de afgelopen dagen gewoon behoefde aan iets anders. Na al dat eten neem ik ook nog een stukje baklava.

Ik houd deze lunch de rest van de vakantie (nog drie dagen) vol.

Wat ik heel fijn vind aan het intermittent fasting is, dat ik zo vol zit na een grote maaltijd in de middag, dat ik niet meer met eten bezig ben. Ook heb ik niet meer de stress dat ik om 16.00 uur al aan mijn calorie behoefde zit. Tussendoor eet ik soms een stukje meloen of een chocoballetje (body en fit).

Avond

Dag 1 tot en met 3

De eerste drie dagen eten we van het buffet. Het avondbuffet is niet heel anders als tijdens lunch, voor mijn gevoel proeft alles het zelfde. Shai eet elke dag kipnuggets, ik heb er in totaal (over alle dagen) drie in mijn mond gestopt. Ik maak deze dagen een salade en eet twee keer een soepje. Na drie dagen het zelfde te hebben gegeten, trek ik weer het eten van dezelfde smaak niet meer. We hadden ons erg verheugd op Turks eten, maar dat hebben ze in het hotel helaas niet, wel zie ik veel deeg en pizza’s voorbij komen maar daar blijf ik vanaf.

Dag 4

Op dag vier gaan we uit eten bij een restaurantje in de haven van Marmaris.

We bestellen allemaal een tortilla wrap met kip. Vooraf komt een groot dun brood met tapenade op tafel. Ik eet me te vol aan het brood met tapenade waardoor ik na twee happen kip geen plek meer heb in mijn buik. Als toetje drink ik een Turkse koffie.

Dag 5

We gaan weer uit eten, dit keer naar de italiaan. We bestellen voorgerechten (carpaccio, caprese en calamaris ringen) en één pizza die we met z’n vijven delen.

Dag 6

We eten weer bij het restaurant dat vooraf dat lekkere brood serveert. We bestellen drie broden met tapenade, Ik reken deze dag maar even niet mijn macro’s uit.

Dag 7

Op de laatste dag liggen we op het stand, ik drink mijn 1e wijntje (rosé) en ik bestel ook een ijskoffie zonder suiker. Die dag dineren wij bij Rembrandt het restaurant van de club die mij heeft geboekt. Ik kan het niet laten en bestel een pannenkoek met appel, spek en stroop. Daarna eet ik ook nog drie happen van de cheesecake van mijn dochter. Achteraf heb ik meteen spijt van mijn uitspatting. Die avond draai ik in de club en drink ik water.

De volgende ochtend gaan we al om 09.00 uur weg met de bus. Ik besluit, voor het eerst in deze week, wel wat te eten in de ochtend. Ik eet een stuk watermeloen en een schaaltje yoghurt. In het vliegtuig drink ik water en een cola light. Thuis in Nederland maak ik snel een koffie (met magere melk) en spring ik onder de douche. Daarna ga ik even mee naar de boeking van mijn vriend op Bloemendaal. Als de boeking is afgelopen gaan we naar een chinees/antilliaans restaurant in Amsterdam. Ik eet ongeveer drie eetlepels rijs met kip en groente.

Tussendoor

Ik heb deze week een halve magnum en vier water ijsjes gegeten. Verder heb ik één keer een glas wijn en een half glaasje van een chemische kant en klaar cocktail (verkrijgbaar in het hotel) gedronken. Ik had ook mijn eigen verantwoorde snoep meegenomen.

All inclusive JA of NEE ?

Goed eten in een all inclusive resort is best te doen, het probleem is alleen dat je vaak niet aan de hoeveelheid eiwitten komt die je lichaam nodig heeft. Ik loste dit op door heel veel eieren te eten, omdat dit het enige was wat ik nog weg kreeg op een gegeven moment.

Ik denk dat Shai de vakantie van zijn leven heeft gehad. Ik zelf vond het iets minder geslaagd als vakantie bestemming. Ik had vooraf gebeld met Corendon om te vragen of ik naast mijn vriendin en haar kind een kamer kon krijgen. Dit was niet door Corendon niet doorgegeven aan het hotel en het was daarom ook niet meer mogelijk. Helaas deden ze ook geen moeite om dit als nog voor elkaar te krijgen.

Ik voelde me wel een beetje bekeken in de eetzaal, maar dat heb je overal wel als je bekent bent en ergens op vakantie gaat waar veel Nederlanders zijn.

De sportschool in het hotel viel van ellende (letterlijk) uit elkaar. Het voordeel hiervan was, dat ik erg creatief heb gesport en nieuwe oefeningen heb uitgeprobeerd. Ook heb ik mijzelf hierdoor gedwongen moeten opdrukken, iets wat na mijn operatie echt niet meer gaat.

Verder was ik met mijn vermoeide hoofd mijn koptelefoon en muziek vergeten in het hotel. Toen ik in de bus zat (op weg naar het vliegveld) kwam ik hier achter. Ik heb gelijk gebeld met de medewerker van Corendon, ik werd echter van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk heb ik via een vriendje van Shai, die een dag later vloog, alles teruggekregen. Mijn officiële mail naar Corendon is tot op heden (4 dagen later) nog steeds niet beantwoord.

Thuis

Thuis kan ik het beste eten en vind ik het makkelijker om mij niet te laten gaan.

De aankomede tijd zal ik vaker een eetdagboek plaatsen. Mijn voeding is nu wat strikter, aangezien ik bezig ben voor de shoot van 6 september met Danie Bless voor haar style guide. Wel heb ik uit het verleden geleerd om niet heel strikt te zijn. Als ik te strikt ben, val ik ook sneller terug in mijn oude voedingsgewoonte. Uiteindelijk moet je iets doen wat je langer volhoudt en niet iets wat voor een korte periode is . Het gaat er tenslotte om dat het je lifestyle wordt en blijft.

Wil je ook een fit en gezond lichaam maar weet je niet zo goed hoe je moet beginnen? word dan nu lid van mijn online trainingen. Elke maand komen er nieuwe trainingen online die je makkelijk kan volgen voor maar 6 euro per maand. klik hier om lid te worden.